Leergang Programmeren
Deze opleiding is al gestart
Op 9 februari start de leergang Programmeren: Computer Science with Python. Gedurende dit traject leren deelnemers de achterliggende principes kennen van Computer Science. Daarnaast behandelen wij hoe je hard- en/of software kunt programmeren. De leergang Programmeren wordt een ochtend per week verzorgd en bestaat uit 20 lesdagen.
Praktische informatie
Voor eenieder die wil leren programmeren. Zeer geschikt als verbreding en verdieping in het programmeren en tevens een mooie springplank voor een loopbaan in de ICT.
Introduction Computer Science with Python
In samenwerking met de docenten van de Hanzehogechool Groningen verzorgt IT Academy Noord-Nederland deze vernieuwde leergang voor professionals. Vergaande digitalisering vraagt om een skillset die past bij de 21ste eeuw. Alles is online en met nieuwe technologieën en vakgebieden zoals cyber security, Internet of Things (IoT) en Data Science digitaliseren bedrijven en overheden steeds verder. Het kennen van een programmeertaal is een belangrijke competentie voor iedereen die wil slagen in deze wereld.
Inhoud
De leergang Programmeren biedt een algemene introductie in informatica én programmeren. Het is een brede oriëntatie door middel van een verscheidenheid aan oefeningen en projecten waar eenvoudige, maar ook meer abstracte concepten worden behandeld. Denk onder andere aan hoe een computer data representeert tot en met het ontwerp van algoritmes. En hoe dit bijvoorbeeld van invloed is op de technologie die we vandaag de dag gebruiken. Daarnaast worden de basisprincipes van de programmeertaal Python geleerd, zodat de kennis gelijk in de praktijk kan worden toegepast.
Programma
Het programma is in drie blokken opgedeeld.
-
De leergang Programmeren start met een algemene introductie in informatica én programmeren. Tijdens dit blok krijgen de deelnemers een inleiding informatica en computational thinking. Daarnaast worden de basisprincipes van de programmeertaal Python geleerd. -
Blok 2 borduurt voort op het eerste blok, waarbij nog steeds wordt gewerkt aan de basisprincipes van het programmeren. Ook wordt er aan de slag gegaan met verschillende toepassingen van het programmeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 3D programmeren en Machine Learning. -
Aan het einde van de leergang gaan de deelnemers, onder begeleiding van de docent, zelfstandig aan de slag met een opdracht. Voorbeelden van projecten zijn een 3D-spel, een kunstmatige intelligentie toepassing, een tekstclassificatie toepassing met Machine Learning of het aansturen van een robot.
Programma onder voorbehoud
Opzet
Leervorm
Een ochtend per week, van 09.00 - 12.30 uur, klassikaal verzorgd en bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte. Per onderdeel wordt de theorie uitgelegd door de docent. Daarna ga je aan de slag met praktijkopdrachten.
Studiebelasting
Hoewel we de studiebelasting beperkt willen houden tot circa 12 uur per week is onze ervaring dat de deelnemers meer tijd besteden aan het leren programmeren. Programmeren is niet eenvoudig en de een pakt het sneller op dan de ander. Om een goede programmeur te worden dien je dagelijks met het vakgebied/code bezig te zijn. In de praktijk betekent dit dat je er meer tijd aan besteed dan de genoemde 12 uur.
Doelgroep
De leergang Programmeren is opgezet voor iedereen die zich wil verdiepen in het vak programmeren. De leergang is uitermate geschikt voor:
- professionals die kennis van programmeren willen opdoen;
- professionals die zich willen laten om- of bijscholen tot programmeur;
- docenten die programmeerles willen geven;
- en studenten van niet ICT-gerelateerde studies die hun domeinkennis willen complementeren met digitale vaardigheden.
Instroomeisen:
- Minimaal een afgeronde mbo niveau 4 opleiding of havodiploma
- Basiskennis wiskunde en statistiek
- Sterke affiniteit met ICT
Resultaat
De leergang Programmeren heeft de volgende leeruitkomsten:
- Basis programmeervaardigheden in Python
- Ontwerp-, implementatie-, documentatie- en testvaardigheden
- Strategieën voor het oplossen van rekenkundige problemen
- Toepassingen van informatica in de samenleving en de praktijk
Door het volgen van de leergang wordt een uitstekende basis in programmeren gelegd. Na het volgen van de leergang is het mogelijk om een verdieping te volgen in Back en Front End programmeren, Ethical Hacking en Data Science.
Docent
Misja Hoebe MSc
Misja Hoebe is de hoofddocent van de leergang Programmeren. Misja heeft de master Educational Sciences behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft ruime ervaring als senior developer en was een geruime tijd CTO van verschillende start-ups.
Sinds 2018 is Misja docent Computer Science aan de Hanzehogeschool Groningen. Daarnaast is hij betrokken bij diverse programmeer-events en Django Girls, een initiatief om de diversiteit in ICT te helpen vergroten. Django Girls organiseert twee keer per jaar in Groningen een gratis programmeer-workshops voor meiden/vrouwen.