Leergang Programmeren nu al vol

25-08-2017

Vrijdag 22 september begint de opleiding pas, maar aanmelden is sinds een aantal weken al niet meer mogelijk. Ruim een maand voor het startsein zit de opleiding vol. Over een periode van 9 maanden krijgen 20 deelnemers straks iedere vrijdagochtend programmeerles van Hanzehogeschool docenten. Met de leergang helpt de IT Academy mensen in het Noorden aan skills die - gezien het grote tekort aan programmeurs - sterk in trek zijn op de arbeidsmarkt.  

Laagdrempelig, betaalbaar en in deeltijd

Sinds de oprichting van de IT Academy in 2014 worden er al verschillende programmeer opleidingen aangeboden. Voorbeelden hiervan zijn Java Development (een bootcamp voornamelijk voor medewerkers van DUO en CJIB) en Java voor DevOps (basistraining voor medewerkers die in DevOps teams gaan werken). Deze opleidingen zijn voor veel mensen die willen leren programmeren of té intensief (en daardoor ook prijzig) of niet diepgaand genoeg. Met de leergang Programmeren is er dan nu een opleiding die geschikt is voor een breed publiek. Dat blijkt uit de diversiteit in deelnemers: werkzoekenden, docenten en allerlei professionals meldden zich aan. Dit omdat de leergang laagdrempelig (je begint bij de basis) & diepgaand is, betaalbaar wordt aangeboden en in deeltijd wordt gegeven. 


Front- & backend programmeren

De deelnemers leren tijdens de opleiding webapplicaties bouwen waarbij zowel de backend (achterkant) als frontend (voorkant) aan bod komen. Java is hierbij de gekozen programmeertaal, maar er wordt ook gewerkt met SQL (voor databases) en HTML (opmaaktaal voor webpagina's). 


Junior Java developer

De lessen worden in Groningen verzorgd door docenten van het Instituut voor Communicatie, Media & IT van de Hanzehogeschool. Na het afsluiten van de leergang kunnen deelnemers aan de slag als junior Java developer. De toevoeging junior is op zijn plaats want de stap naar het écht goed programmeren zal men pas bij het eigen bedrijf of de toekomstige werkgever maken. Programmeren is vergelijkbaar met het beheersen van een taal: tussen het leren van de taal en vervolgens mooi schrijven of eloquent spreken zit vele jaren oefening.


Tekort aan ICT-docenten

Het tekort aan programmeurs en andersoortige ICT-specialisten werkt door in het onderwijs: ICT-docenten zijn niet aan te slepen. Dit maakt het organiseren van programma's buiten het reguliere voltijd en deeltijd ICT-onderwijs een lastige opgave. Zodoende is het extra bijzonder dat komend academisch jaar de leergang Programmeren van start gaat, wat mede dankzij het enthousiasme van de betrokken Hanzehogeschool docenten is. 


Goed personeel op de korte termijn

Het aanbieden van laagdrempelig programmeeronderwijs past natuurlijk perfect in de tijdsgeest. Denk aan de vele initiatieven op dit gebied voor kinderen en jongeren: o.a. Startup Kid, ITurnIT en Groningen Programmeert. Goed voor de lange en middellange termijn en absoluut cruciaal voor de Nederlandse kenniseconomie. Echter zijn er wat dat betreft nog niet veel initiatieven voor volwassenen, een groep die juist op de korte termijn beschikbaar is op de arbeidsmarkt. Het ontwikkelen van deze leergang is dan ook zeker geoorloofd - en de vele inschrijvingen zeer wenselijk - gezien de groeiende vraag naar en het achterblijvende aanbod van personeel met programmeerkennis. Tot slot geven de vele aanmeldingen reden tot positivisme over het human capital in Noord-Nederland: professionals en werkzoekenden erkennen de kansen die digitale vaardigheden hun opleveren én durven de daarvoor benodigde investeringen te maken.

  • Deel