Secure programming in het onderwijs

01-05-2018

Door: Mark Veldkamp, IT Academy Noord-Nederland

Secure programming in het onderwijs

De afgelopen week hebben de tweets van Melvin Lammerts (ex-student Hanzehogeschool) voor veel ophef en reuring gezorgd. Een van de tweets werd zelfs opgepikt door de NOS en regionale media. Inmiddels zijn er verschillende artikelen over geschreven. Het begon met een afbeelding van een sheet uit een college van de Hanzehogeschool Groningen (HBO-ICT opleiding). Hier werd heftig op gereageerd. Onterecht, bleek achteraf. Melvin heeft zelf aangegeven dat de desbetreffende sheet onderdeel is van een set aan sheets waarin wel de juiste oplossing werd aangereikt. Melvin Lammerts geeft aan dat hij een statement wilde maken: “Er is te weinig aandacht voor secure programming in het onderwijs”. Hij kreeg hierbij bijval van meerdere studenten. Kortom: een duidelijk signaal.

Secure programming is een onderwerp dat niet alleen actueel voor studenten is, maar ook voor de  noordelijke ICT-sector. Waar voorheen een applicatie pas aan het einde getest werd op kwetsbaarheden door middel van een vulnerability- of penetratietest, wordt er tegenwoordig van ontwikkelaars verwacht dat zij direct veilige code opleveren. Dit is een direct gevolg van het agile-werken. De afgelopen jaren is het ontwikkelen van software en de rol van de ontwikkelaar sterk aan het veranderen. Ook het onderwijs hoort met deze ontwikkelingen mee te bewegen. Secure programming is al onderdeel van de major Network & Security engineering van de HBO-ICT voltijd opleiding.  Inmiddels zijn we vanuit IT Academy Noord-Nederland, onderdeel van de Hanzehogeschool Groningen,  bezig, i.s.m. verschillende organisaties, om een curriculum op te zetten voor secure programming dat breed ingezet kan worden, zowel voor studenten als voor professionals. Dit is een goede aanvulling op ons security curriculum dat bestaat uit leergangen op het gebied van ethical hacking, security management en gegevensbescherming (AVG). Hopelijk kan de IT Academy deze behoefte snel gaan invullen, zodat bedrijven en onderwijsinstellingen hiervan kunnen profiteren.

Bovenstaande klinkt goed en de formule heeft zich al bewezen, maar toch maak ik mij zorgen over de toekomst van het onderwijs, zowel voor werkenden als studenten. De tarieven die bedrijven, zzp’ers en andere specialisten tegenwoordig vragen voor hun diensten worden steeds hoger. Dit kan er toe leiden dat het (ICT) onderwijs straks niet meer te betalen is. En er is al een zwaar tekort aan ICT specialisten. Hoe gaan wij dat in de toekomst doen? Gaan we onze studenten e-learning voorschotelen, toch mee in de hogere tarieven of studenten zelf aan het werk zetten en coachen? Ik maak me zorgen maar ik zie het ook als een enorme kans om vanuit de IT Academy laagdrempelig, betaalbaar en goed onderwijs aan te blijven bieden. Deze uitdaging kan alleen behaald worden wanneer onderwijs, overheid en ondernemers intensief met elkaar samenwerken.

Het meeste wat mij opviel tijdens deze ophef is dat veel mensen een mening hadden over alles wat met bovenstaande te maken heeft. Niemand had het over de student zelf. Wat ik begreep, is dat student is gestopt met zijn hbo studie, omdat hij ontevreden is over het onderwijs. Bij deze wil ik de studenten die zijn gestopt zijn met hun opleiding omdat ze ontevreden zijn over het onderwijs aanbevelen om opnieuw een hbo studie op te pakken en deze succesvol af te ronden. Dit gaat hun zeker helpen in hun toekomstige carrière. Uiteraard mogen ze zelf bepalen welke opleiding ze gaan volgen en bij welke onderwijsinstelling. Veel succes alvast met de keuze.
Dit is ook onderdeel van het onderwijs!


Mark Veldkamp


Productmanager IT Academy Noord-Nederland
Productmanager IT Academy Noord-Nederland
  • Deel